2010/10/30

mézeskalács 01

az első mézeskalácsom. Ezért úgy döntöttem, hogy próbasütést csinálok, mert majd ajándékba is szeretnék sütni. ( Hiába mondta a szomszédnéni, hogy mindig az első sütés a legjobb...) A neten számtalan jobbnál jobb ötlet van, de járt utat járatlanért..., szóval én megint limarától lesem el a receptjét.

Szuper állaga van a tésztának, én 2 napig pihentettem a hűtőben. Készítés előtt azonban órákkal korábban kivettem, hogy jól nyújtható legyen. Lisztezni egyáltalán nem kell, sütőpapíron nyújtom és formázom, remek. A leeső részek klasszul újragyúrhatók.

Akkor a tészta: (ebből lett másfél tepsi kisforma, és egy másik tepsi, amiben egy díszdoboz alja volt meg az oldalai)


13 dkg méz és 10 dkg vaj (vaj, nem margarin)
ezt mikroban összeolvasztom, langyosra hűtöm.
17 dkg porcukor, 2 egész tojás, csapot tk szódabikarbóna és 1/3 zacskó kész mézesfűszerkeverék
ezeket turmixban összeaprítom.

A két cuccot összekeverem fakanállal és 50 dkg liszttel tésztává keverem, gyúrom. Nem lesz kemény. Mehet a hűtőbe, egy napra, két napra, ahogy kijön a lépés. Sütése: 180 fokon 8-12 percig. Az első tepsi után már a színe alapján látod, h mikor jó. Függ a vastagságától és a sütési módtól is, én nem légkeverem.

Alább az ötletek, amikre a készítés közben jöttem rá:

Trükk 01: Szép egyenletesre érdemes, ezért amikor már úgy látod, hogy kész, akkor még egy percig sodrófával simogasd, úgy lesz igazán sima. :) Sőt.
Trükk 02: Ha a formákat átteszed a tepsibe, akkor az alját fordítsd felfelé, az tükörsima.
Trükk 03: Nagyméretű mintákat, lásd a doboz alja érdemes már magában a tepsiben nyújtani és kivágni, hogy ne kelljen pakolászni, mert deformálódhat. 
Trükk 04: Volt a fiókban egy bourbon vanília rúd, dobozostul. Én ezzel a csővel szúrtam lukat a díszmasninak (lásd jobb felső kép), mert szerintem dekoratívabb, mintha tűvel átszúrnám és cérnával lógatnám fel.
Trükk 05: Van egy almaszeletelő/magozó formám, ezzel beleszúrtam a mintát a gömbformába (óvatosan csak kicsit, hogy benyomódjon), hogy amikor az írókával rajzolom, könnyű legyen rajzolni a mintát.
Trükk 06: én ehhez a tésztaadaghoz a limaránál írt írókamennyiség felét kevertem be - tudod, milyen nehéz elfelezni egy tojásfehérjét??! - és az elég is volt összeállítani a dobozt plusz a díszeket megrajzolni (fél fehérje plusz 10 dkg porcukor, egy csepp citromlé, felverni). Pár forma maradt csak ki. Legközelebb kipróbálom fecskendővel is a rajzolást. Ha maradsz a zacskós megoldásnál, ne kivágd a sarkát, hanem miután megtöltötted, szúrj bele lyukat tűvel. Úgy szép vékonyan lehet vele írni (ezt is kipróbálom, most jutott csak eszembe)

A sűrű tészta, formázásra várva:


Terveim szerint az ajándékokon túl lesz majd egy adventi koszorú, ablakdísz, plusz a nasssolnivaló apróságok is decemberben. Boldog készülődést nektek is!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...